Veelgestelde vragen
Hoe kan ik de koek uitstekers het beste gebruiken
De uitstekers zijn voor koekdeeg,
maar ook geschikt voor fondant en marsepein.
Outline uitstekers worden ook wel gebruikt om gesmolten chocola in vorm te gieten (ivm temperatuur niet geschikt voor isomalt etc!)
Niet geschikt voor zware materialen zoals kaas, fudge etc.
Snijrand dikte: de snijranden zijn 0,6mm, net iets sterker dan de 0,4mm die je vaak ziet, zonder dat je het verschil ziet of merkt met uitsteken!
Materiaal en onderhoud:
De uitstekers worden geprint met een 3D printer.
Gemaakt van een biologisch afbreekbaar & voedselveilig PLA.
De uitstekers was je af in een lauwwarm sopje (max. 40ºc) en droog je daarna goed af.
Gebruik imprint uitstekers:
smeer de imprint randjes even eenmalig aan met koekdeeg, zodat het licht vettig wordt.
Druk de uitsteker in een laagje (zeeuwse) bloem. Druk de uitsteker in het koude deeg en druk gelijkmatig aan. Til de uitsteker uit het deeg, druk het deeg voorzichtig uit de uitsteker.
Te kleine stukjes kan je voorzichtig eruit duwen met een kwastje of met een bakkwast voorzien van kunststof haren. Zo blijft de vorm en lijnen behouden.
Gebruik stempel uitstekers:
De stempel van de uitsteker kan je net als bij de imprint uitstekers eerst voorzien van bloem. (zie werkwijze hierboven)
Afhankelijk van het type stempel, kan je of eerst de stempel in het deeg drukken en daarna pas met de outline uitsteker de koek uitsnijden, of net andersom, wat je zelf prettiger of mooier vindt.
Waar kan ik de allergenen van de koekjes vinden?
Voor alle informatie over allergenen *klik hier*
Hoe kan ik de koekjes het beste bewaren?
Houdbaarheid en bewaaradvies koekjes:
De koekjes zijn in hun gesealde luchtdichte verpakking ten minste 3 maanden houdbaar. Daarna kan de kwaliteit afnemen qua smaak en kleuren. Onverpakt in een (niet luchtdichte) koektrommel o.i.d. worden de koekjes slof binnen enkele dagen.
Het is belangrijk dat je de koekjes bewaard op een donkere plek met een constante (kamer)temperatuur tussen de 15-22 graden.
Hoe kunnen en/of worden de koekjes verpakt?
De koekjes worden altijd geseald in plastic zakjes, zodat ze luchtdicht verpakt zijn en hierdoor ten minste 3 maanden houdbaar blijven.
Cookieplatters worden luchtdicht gewrapt met speciale heatseal plastic(bij afhalen) of per stuk geseald en verpakt (bij verzending)
Voor verzending worden koekjes verpakt met flink wat bubbelfolie in een stevige doos.
Bij afhalen worden de koekjes in een doosje met venster gezet zodat je ze meteen kan zien en evt kan uitdelen vanuit het doosje.
----
Extra verpakkingsopties tegen meerprijs:
- Cadeaulint: bij afhalen wordt het direct eraan gemaakt. Bij verzenden wordt het los bijgeleverd met instructies (ivm stevigheid verpakken)
- Cadeaulint met label:idem als bij cadeaulint
- Toplabel:kaart/bagtopper bovenaan koekzakje vastgeniet.
- Backers: een achtergrond waar het koekje op verpakt zit, met of zonder een toplabel/flap.
- CookieCards: koek in zijn sealzakje vastgeplakt op een leuke (wens)kaart, het geheel weer verpakt in een transparant zakje.
- per stuk/set in doosje:verpak je koek(sets) als mooi cadeautje. Bij verzenden moet je later een evt. cadeaulintje er zelf nog om doen (ivm verzendverpakking)
- eigen ideeën kan je altijd aandragen.
----
De door mij gebruikte plastic zakjes, plastic doosjes en bubbelplastic, zijn veelal geproduceerd met 30% gerecycled plastic.
Pas als er een goed, voedselveilig én luchtdicht alternatief is, zal er van het plastic worden afgestapt.
Doosjes met venster hebben regelmatig een 'plastic' venster van een afbreekbaar mais of suikerriet product.
Verzendmateriaal wordt hergebruikt waar mogelijk, zoals verzenddozen en opvullingsmaterialen.
Waarom is het verzenden van koekjes op eigen risico?
Koekjes zijn breekbaar. Hoe voorzichtig we ook doen, zodra ik ze bij de pakketdienst afgeef, is het niet meer in mijn handen hoe ermee omgesprongen wordt.
- Koekjes worden verzonden met de pakketdienst DHL of PostNL. (Uitsluitend binnen Nederland!)
De koekjes worden extra goed verpakt in bubbelfolie en worden geplaatst in een stevige doos. Breuk komt zelden voor, maar dit is uiteraard wel mogelijk.
PostNL is dus mogelijk, echter zijn brievenbuspakketjes via DHL aan te raden. - De kans op breuk is op eigen risico van de klant. Het is dus aan te raden standaard een aantal extra koekjes meer te bestellen, zodat je bij eventuele breuk altijd voldoende hebt.
- Voor mensen in de regio is er ook de optie voor afhalen op afspraak in Oostwold (gem. Oldambt)
- Levertijd is afhankelijk van de pakketdienst.
Vertraging is voor eigen risico van de klant. Bestel dus tijdig!
Help een hittegolf! Gaat mijn koekjes-bestelling door?
Warmte in zomermaanden annulaties door Rorico:
Helaas kan het voorkomen dat ik bij langdurige warmte, koekjes-orders moet annuleren.
Als het meerdere dagen overdag 25+ graden is en 's nachts heel goed afkoelt, kan ik dat binnen nog opvangen met de mobiele airco.
Maar als het langer 25+ graden is en/of de nachten ook veel te warm blijven, kan het ondanks de mobiele airco, toch veel te warm worden in mijn koekjesruimte.
Omdat diverse icingkleuren anders reageren op warmte(de ene wordt dik en lobbig, de andere wordt spontaan water), wordt het resultaat minder netjes en minder gelijkmatig, ook kunnen kleuren makkelijker gaan doorlopen in elkaar, waardoor de kwaliteit van het resultaat achteruit gaat.
In dit geval zal ik dan helaas een order vlak voortijd annuleren, en het reeds betaalde orderbedrag zal 100% terug betaald worden. Er kan geen aanspraak gemaakt worden op een schadevergoeding.
Als de hittegolf voorspelbaar is, probeer ik vooruit te werken om de koekjes eerder klaar te hebben, dit kan alleen zolang de agenda dat toelaat.
Verzending en Levertijden
VERZENDING EN LEVERTIJDEN:
Verzendtijden:
Verzending is wanneer het hier de deur uit gaat, de daarop volgende levertijd is afhankelijk van de pakketdiensten.
- Uitstekers (óók custom), koekjes op voorraad en producten uit de opruiming:
verzending in 24-48 uur - Koekjes basiscollectie / cookie kaart / cookie post / cookie bags:
Worden vers gebakken op elke eerstvolgende maandag nadat je de bestelling hebt geplaatst. Vervolgens worden ze gedecoreerd&verpakt op dinsdag/woensdag/donderdag, om dan uiterlijk op vrijdag verzonden te worden! - PRE-ORDER producten:
Bij de producten staat een vaste verzenddata vermeld. Deze producten worden uiterlijk op die datum verzonden. - Custom Cookies:
Koekjes op maat worden in overleg ingepland
Levertijden:
- Vanaf het moment van verzenden, is de levertijd afhankelijk van de gekozen verzendoptie en de drukte bij de pakketdiensten.
- Over het algemeen ontvang je het pakket 1-3 dagen na verzending. In november/december kan dit ruim uitlopen. Hou hier dus rekening mee. Bij vertraging kan er geen aanspraak worden gemaakt op enige vorm van vergoeding.
- Levertijd naar de waddeneilanden kan enkele dagen langer duren.
VERZENDING
- Bij pakketten heb je keus uit DHL of PostNL.
- Brievenbuspakketjes wordt alleen verzonden met DHL, omdat deze track&trace wel optimaal is. (bij postnl is het een geautomatiseerd systeem, ongeacht of het daadwerkelijk geleverd is)
- De te verzenden producten worden degelijk en zorgvuldig ingepakt om breuk of beschadiging zoveel mogelijk te voorkomen.
Echter zodra het pakket bij de pakketdienst is, hebben wij geen invloed op hoe er met een pakket wordt omgesprongen.
Bij breekbare producten zoals koekjes, kan er hierdoor breuk ontstaan. - Standaard (onverzekerde) verzending is op eigen risico van de klant mbt levertijd en breuk. Je hebt bij de verzendopties keuze uit standaard track&trace of verzekerde verzending.
Let op, een verzekerde verzending kan ook vertraging oplopen! (vertraging valt dus niet onder de verzekering) - Zodra de traceercode status vermeld dat het pakket is afgeleverd/bezorgd, is dit een wettelijk bewijs van ontvangst van het pakket en is de order volledig afgerond.
Ook als je het pakket nog niet hebt ontvangen, wij kunnen dit niet controleren omdat hier dan geen bewijs van is. In dit geval kunnen wij niet overgaan tot vergoeding van het pakket. Dit geldt zowel voor de standaard verzending als de verzekerde verzending. - Als het pakket "kwijt" is EN de traceercode geeft ook nog géén 'afgeleverd/bezorgd' status aan, gaan we na afwachten van het wachttermijn*, in overleg een oplossing bieden, door vervanging of geld terug**.
Helaas kan dit niet sneller, mede omdat pakketten soms alsnog opduiken en mede omdat de pakketdiensten dit afwachttermijn ingesteld hebben. (wachttermijn bij verzekerde pakketten is 10dgn) - Als een standaard (onverzekerd) pakket gehavend aankomt, of niet aankomt terwijl de traceercode zegt dat het wél bezorgd is, moet de klant zelf een klacht indienen bij de pakketdienst. Rorico kan hier helaas niks in betekenen qua vergoedingen.
- Een verzekerd pakket,
- Verzekerd is het kwijtraken* (status staat op nog niet bezorgd) van het pakket,
- Verzekerd is schade aan producten in het pakket.
Bij deze 2 problemen kan je dan contact opnemen met Rorico en dan gaan wij in overleg een oplossing bieden, door vervanging of geld terug**.
Te lang durende levering valt niet onder de verzekering!
*Bij kwijtraken van een pakket is het wachttermijn 14 dagen bij een standaard pakket en 10dgn bij een verzekerd pakket, vanaf moment verzenden.
**Er kan geen aanspraak worden gemaakt op hogere vergoedingen dan de waarde van de bestelling.
Waarom kan ik mijn bestelling niet retourneren?
Retour niet mogelijk:
Alles wat je bij Rorico besteld, wordt speciaal voor jou gemaakt. Hierdoor zijn alle producten uitgesloten van het retourrecht.
Als Rorico een foutje heeft gemaakt, wordt dit uiteraard hersteld.
Opruimingsartikelen zijn ivm opruiming ook niet mogelijk te retourneren.
Wat is de annulatie regeling?
Annulatieregeling:
Voor alle producten geldt:
Een bestelling staat pas vast na betaling.
- Zolang de betaling nog niet is gedaan, kan de bestelling altijd worden geannuleerd.
- Niet betalen binnen het vastgestelde betalingstermijn van 48 uur is ook een automatische annulering.
Voor uitstekers / opruiming uit de webshop geldt:
- Annuleren kan alleen direct binnen 30 minuten na het plaatsen van de bestelling. Later is de kans groot dat de bestelling al in verwerking is.
- Je mag informeren of het nog kan als je later bent, maar de verzendtijd kan al binnen 24 uur zijn, dus kans is aanwezig dat het niet meer kan.
- Soms kan het nog als het nog niet is verzonden, maar dan worden de verzendkosten wel afgetrokken, aangezien het label wordt aangemaakt op moment van verwerken.
Voor koekjes uit de webshop geldt:
- De koek collecties welke op maandag worden gebakken, kan je tot uiterlijk de vrijdagavond ervoor annuleren. In het weekend kan je deze niet meer annuleren.
- De koekjes met pre-order datums kan je tot 24 uur na het plaatsen van je order nog annuleren, mits dit niet de aangegeven uiterste besteldatum betreft. Daarna kan je niet meer annuleren.
Bestel je op de uiterste besteldatum, dan kan je tot uiterlijk 18u die dag annuleren. Bestel je later dan 18u op de allerlaatste besteldag, dan kan je dus ook niet meer annuleren. - Voor tijdelijke/eenmalige/op=op koeksetjes vanuit voorraad, geldt hetzelfde als hierboven beschreven bij uitstekers/opruiming.
Voor koekjes op maat / custom koekjes geldt:
Heb je reeds betaald? Dan geldt de onderstaande regeling:
- Binnen 24 uur na betaling kan je de order nog annuleren,
je ontvangt dan het volledige bedrag terug. (muv spoedorders!) - Tot 4 weken voortijd ontvang je 75% van je betaling terug
- Tot 10 dagen voortijd ontvang je 50% van je betaling terug
- Korter voortijd annuleren is niet mogelijk, je ontvangt geen geld terug. Je kan dan kiezen of je ze alsnog wel wilt ontvangen of helemaal niet.
Zie voor annulatie door Rorico de algemene voorwaarden.
Verzend je naar België?
Ja, alles behalve koekjes, kan worden verzonden naar België. MAAR de verzendkosten zijn heel hoog en die bereken ik dus door. Je kan in je winkelmandje zien wat de verzendkosten zijn, zodra de verzending naar België is geselecteert bij de verzendopties.
Met een Belgisch adres is het alleen mogelijk om naar je huisadres te sturen. (naar een afhaalpunt bij NLgrens gaat helaas niet goed, dus dit bied ik niet meer aan)
Verzend je naar andere landen dan NL / B ?
Nee, deze kosten liggen nog hoger dan naar België (en dat is al belachelijk duur, haha). Dus ik heb de keuze gemaakt om dit niet aan te bieden.
